Aktuális cikkeink
Szolgáltatásaink
Referenciák
Regisztráció


Otthonom az irodám
2021.03.09. 09:37
A jelenlegi, kétségekkel teli időszakban az egyik igen sokat feltett kérdés a „home office” intézményére irányul.
 A bezárt irodák, csökkentett üzemidők mind a járvány visszaszorításának érdekében jöttek létre, ezzel téve egyre indokoltabbá a dolgozók otthoni munkavégzésének lehetőségét. 
A Munka Törvénykönyve (2012. évi I. törvény a munka törvénykönyvéről) azonban egyelőre nem nevesíti külön a „home office” fogalmát, ez csupán „távmunka” címén jelenik meg (Mt. 87). Hamarosan várható ezzel kapcsolatban is változás, hiszen a kormány és a szakszervezetek képviselői is megállapodtak a főbb részletekben. De addig is nem árt az alapokkal tisztában lenni, így az alábbiakban bemutatunk pár hasznos információt az otthoni munkavégzéssel kapcsolatban: 
Az elsődleges szempont, hogy a munkahely (lakóhely egy erre kijelölt helyisége) alkalmas legyen a munkavégzésre. A kockázati felmérés különböző szempontok szerint működik (pl monitor/szék/asztal magassága, helyiség mérete, szellőztetési lehetőség, természetes fény, stb), mely történhet a helyszínen, vagy a munkavállaló által küldött fotók alapján. Ez a lépés egy esetleges munkahelyi baleset során lehet fontos: munkahelyi balesetnek abban a helyiségben történt balesetek számítanak, amelyek abban a helyiségben történtek, melyet a munkáltató korábban munkavégzésre alkalmasnak minősített.  A lakás más területén, pl főzés közben történt baleset ez alapján nem számít munkahelyi balesetnek! Az MT alapján főszabály: ha a munkavállalót otthoni munkavégzése keretében, munkavégzéssel összefüggésben ellátandó kötelezettségeinek teljesítése során éri baleset, az munkahelyi balesetnek számít.
Fontos továbbá, hogy az eszközöket továbbra is a munkáltatónak szükséges biztosítania a munkavégzéshez. Ettől el lehet ugyan térni, de a munkáltató számára is biztonságot jelenthet a munkahelyi gépek használata. A Munka Törvénykönyve lehetőséget biztosít a felek számára, hogy a távmunkára vonatkozó egyéb szabályozásokat közösen fektessék le és rögzítsék a munkaszerződésben. 
Munkaviszony megszüntetése, szabadságok, túlóra: ebben az esetben viszonylag könnyű dolgunk van, a Munka törvénykönyve ide vonatkozó passzusai érvényesek. Otthoni munkavégzés esetén a munkáltatónak lehetősége van a munkavégzést ellenőrizni, szintén az MT szabályai szerint. 
szünetek esetében azonban van némi mozgástér, hiszen alapvetően kötetlen a munkaidő „home office” esetén, a munkavégzés ütemét a munkavállaló határozza meg. Ettől függetlenül azonban az otthoni munkavégzésre vonatkozó megállapodásban dönthetnek úgy, hogy a munkahelyen érvényes munkarend szerint történik a munkaidő. Ebben az esetben ismét a Munka törvénykönyvének ide vonatkozó rendelkezései irányadók. 
Habár a törvényi előírások még ugyan nem jelentek meg, a tervek szerint adómentes költségtérítés - rezsiátalány is járhat a munkavállalónak az otthoni munkavégzés idejére, ami a mindenkori minimálbér tíz százalékát jelenti, azaz jelenleg 16 100 forint. A hozzájárulás elszámolható a gáz-víz-villany és internet költségekre is. 
 
A fent említett példákkal igyekszünk felhívni a figyelmet egyes részletekre, hogy könnyebben menjen az átállás, azonban a felhívás nem teljes körű és nem minősül jogi tanácsadásnak. Konkrét minősítés, tanácsadás igénye esetén érdemes szakértő (jogász, munkavédelmi szakember, stb) felmérését kérni.
Navigáció