Aktuális cikkeink
Szolgáltatásaink
Referenciák
Regisztráció


Jó vezető vagy Home office alatt?
2020.04.07. 12:42

A jelen helyzet a legtöbb vezető számára kihívást okoz. Sokakban merül fel a kérdés, hogy a munkavállalói valóban dolgoznak-e otthon? Különféle IT-s rendszerekkel igyekeznek kontrollálni, hogy a valóban a gép előtt ülnek-e a munkatársak. 

Ehelyett azonban érdemes vezetői oldalról átgondolni, hogy milyen a jó vezető Home Office alatt?

1.    Bízik az embereiben. 
Douglas MCGregor X, Y elmélete jelen helyzetben elgondolkodtató lehet. Az X elmélet szerint az emberek lusták és nem szeretnek dolgozni. Kerülik a felelősséget, ezért erős és direkt irányításra van szükségük. Az Y elmélet szerint az embereket kreatívak, értelmesek és hasznos munkával szeretnék eltölteni idejüket. Szeretik a saját munkájukat ellenőrizni, tanulni, fejlődni és keresik a kihívásokat. A vezetők annak megfelelő vezetési stílust alkalmaznak, amelyik elméletbe tartozónak gondolják beosztottjaikat. Azonban egyrészt a Pygmalion hatás, -azaz az önmagát beteljesítő jóslat- itt is erősen működik. Másrészt ha a vezetőnek sok ideje és energiája megy el a folyamatos ellenőrzéssel, akkor nem marad ideje az egyéb feladataira (nem is beszélve a munkavállók kieső munkaidejéről).

2.    A jelenlét helyett az eredmények alapján értékeli az embereket. 
Az embereket képességei és munkatempója gyakran erősen különböző lehet. Elképzelhető, hogy valakinek egy feladat elvégzésére 10 órára van szüksége, míg másnak csupán 6 óra szükséges. A jó vezető az eredményeket veszi figyelembe, nem a munkával eltöltött időmennyiséget.

3.    Világos célokat, elvárt teljesítményt és határidőket szab meg. 
A keretek, elvárások letisztázása az egyik legfontosabb vezetői feladat. Ahhoz, hogy a munkavállalók hatékonyan dolgozzanak, következetességre van szükség ezekben is.

4.    Képes a munkavállalókat önmenedzselésre biztatni. 
Nem mindenki ugyanabban a napszakban a legproduktívabb és ezt az ember általában tudja saját magáról. Van, aki inkább „reggeli pacsirta” típus, azaz reggel illetve a délelőtt folyamán hatékony, míg mások az „éjjeli baglyok” délután, estefelé produktívak. Amennyiben a munka jellege megengedi, érdemes a munkavállalóra bízni, hogy mely napszakban szeretne dolgozni. A „törzs idő”-ben (azok az órák, amikor mindenki dolgozik) való megállapodás segítheti a kommunikációt, de egyébként az ilyen jellegű autonómia jó hatással van a munkavállalók motivációjára.

5.    Segíti a munkavállalókat a munka-magánélet kialakításában.
Jelen helyzetben sokat számára kihívást okoz a munka-magánélet egyensúlyának megtartása. Egyrészt a „kezdő” Home Officeosoknál ez gyakran egybefolyik, másrészt, ha a gyerekek is otthon tanulnak, az nagymértékben megnehezíti a szülők dolgát. A jó vezető támogatja kollégáit abban, hogy sikerüljön mindenkinek kialakítania azt a működésmódot, ami mindkét területen hatékony tud lenni. 
 

szerző: Jekkel Orsolya

Navigáció