Aktuális cikkeink
Szolgáltatásaink
Referenciák
Regisztráció


Meddig él(het) még a cégem?
2021.03.02. 09:53
Ha már vettük valaha a bátorságot céget alapítani, nem túlzó azt állítani, hogy ezt szeretnénk hosszú távon meg is tartani.
A tendencia azonban ellenünk dolgozik, hiszen a cégek várható életkora dinamikusan csökken: 2026-ra elérheti az átlag 14 évet és várhatóan tovább zuhan majd, holott az utóbbi 50-60 évben ez az átlag még 33 év volt, ezt megelőzően elérte a 67 évet is!  Na de mi történt időközben és mi a titka azon szervezeteknek, akik akár 100 születésnapot is képesek ünnepelni? 
Néhány trükköt mi is elleshetünk annak érdekében, hogy a saját vállalkozásunk is hosszú életet éljen (már ha ezt szeretnénk). Az alábbiakban erre igyekszünk néhány támpontot adni. 
            A legtöbb szervezet leginkább a források birtoklására, a fogyasztók kiszolgálására, hatékonyságra és növekedésre fókuszál. Nincs is ezzel semmi baj, azonban egy 5 éven keresztül tartó vizsgálat eredménye azt mutatja, hogy azok a szervezetek, amelyek képesek voltak több mint 100 éven keresztül fennmaradni, nagyon hasonlítanak bizonyos dolgokban egymásra, de nem a fent említett szempontok alapján.
Ezek a cégek főként az utódlástervezésre, a fiatalok bevonására és a nyilvánosságra helyezték a hangsúlyt. Ezt követően illesztettek be különböző elemeket, melyek a diverzitást, a véleménymegosztást és a közös tudás megosztását segítették.   
Ha érdekel, mik azok a lépések, amelyek a te céged életét is meghosszabbíthatják, olvass tovább! 
Az alább kidolgozott területek esetén elsősorban az alapokat kell megvalósítani és ha ez megvan, akkor „cizellálhatjuk” a többivel. 
És akkor az alapok:

 Társadalomformálás, fiatalok bekapcsolódása

A társadalom szemléletének formálása a fiataloknál kezdődik, ezért ezen szervezetek megtalálják azokat a kapcsolódási pontokat, ahol a fiatalok, gyerekek képzését és növekedését segítik elő. Így érve el azt, hogy felnőve egy olyan magatartásformát alkalmazzanak, amelyet mi magunk is képviselünk és olyan tehetségek nőjenek fel, akikkel később mi is együtt tudunk dolgozni. 

Mentorprogram, utódlástervezés

A megfelelő utódlásképzés és átadás kiemelt szerepet kap: nem elég az utánunk következő vezetőt felvennünk és pár hónap alatt kiképezni: azok a vállalkozások, amelyek hosszútávon képesek fennmaradni, a vezető beosztásban lévő dolgozókat nem cserélik 5-6 évente. 10 évnél is hosszabb időre terveznek velük, de ehhez az is szükséges, hogy a pozíció átadásának felügyelete (mentorálása) is elég hosszú legyen; az ő esetükben több, mint egy év. 
Figyeljünk arra, hogy ne „egó irányította” vezetőket alkalmazzunk, hanem olyanokat, akik képesek és hajlandók is tanulni az előttük lévőktől. Olyanokat, akiknek a cég érdekei és megjelenése az elsődleges. 

Nyilvánosság, segíteni másoknak 

Ne csak befelé dolgozzunk, hanem kifelé is: osszuk meg a tapasztalatainkat, jó és rossz példáinkat egyaránt. Mutassunk jó példát, segítsünk másoknak is fejlődni. 
 
 
Ha az alapok megvannak, fókuszálhatunk a többire: 

Részmunkaidős dolgozók, külsősök, a legjobbak

Magyarországon még nem annyira elterjedt az a szokás, hogy a munkavállalók nagyobb része külsős, részmunkaidős dolgozókból áll, azonban a 100 évet megélt szerezeteknél jellemzően részmunkaidős munkavállalókat alkalmaznak. Így érhetik el azt, hogy a náluk dolgozó állomány mindig „friss” tud maradni: új ötleteket hoznak be és a máshol szerzett tapasztalatot megosztják a munkahelyükön.  
Érdemes más területről is munkatársakat alkalmazni, hiszen a teljesen új megvilágítás naprakész, egyedi megoldásokat adhat. 
Ugyan így segíthet az is, kiválasztunk egy-egy szervezetet, akik valamiben a legjobbak: tanulmányozzuk őket: nézzük meg miért, hogyan tudtak ő a legjobbak lenni és vegyük át a nálunk is alkalmazható, jó példákat. 

 Nem nagyobbnak, hanem jobbnak lenni

Nem (csak) az a lényeg, hogy évről évre nagyobbak legyünk. Elsődlegesen az alapozza meg hosszú távú sikerünket, ha évről évre inkább jobbak leszünk. Ezek a cégek nem a hatalmas kiugrást keresik, hanem inkább több, kisebb sikert: ezeket nagyobb biztonsággal, kisebb rizikóval lehet véghezvinni és sikertelenség esetén is könnyebb korrigálni. A sikereket, kudarcokat viszont elemezni is kell, hogy meglássuk, mik voltak a jobb és gyengébb pontok, hol lehet még fejleszteni, hogy még jobbak lehessünk. 

Mozgásban lenni, találkozni, családban élni

Ha megnézünk néhány nagyvállalatot (pl Google, Apple), láthatjuk, milyen nagy gondot fordítanak arra, hogy hatalmas közösségi terek és helyiségek legyenek a munkahelyen, ahol a különböző típusú emberek együtt lehetnek, eszmét cserélhetnek. A napi több mint egy órán át tartó közös ebédek segítik az eltérő gondolkodású emberek kapcsolódását, fejlesztve a kreativitást és új ötletek, lehetőségek megvalósulását. 
Nem biztos, hogy csak az a jó, ha nagyon hasonló emberek dolgoznak együtt: próbáljuk meg különböző szemléletű embereket olyan projektbe bevonni, melyek valamely ponton kapcsolódnak egymáshoz, ezzel vonzva új megoldásokat, új lehetőségeket. 
 
A fentieket alkalmazva nézz szét a saját vállalkozásodban és próbáld felfedezni, hol találod meg a kapcsolódási pontokat: 
  • mik azok a képességek, amire szükséged lehet a jövőben? Ha megvannak, csatlakozz valamilyen módon a fiatalokhoz és segíts nekik kifejleszteni azt a tudást, amit később kamatoztatni tudnak akár a te vállalkozásodnál
  •  kik a kulcsemberek a szervezetednél? Ha megvannak, próbáld őket hosszútávon megtartani! (A 100 legsikeresebb ügyvezető 80%-a 10 évnél többet töltött szolgálatban a cégeknél… )
  • Van olyan, akit házon belül ki tudsz nevezni utódodnak akár 4 évvel az átvételt megelőzően?  Ha igen, törekedj az utódlásról és legalább egy évet szánj az átadás folyamatára és mentorálásra
  •  Mutasd meg, hogy csinálod: ez nemcsak a dolgozókra lesz ösztönző hatással, hogy jól teljesítsenek, de másokban is bizalmat épít a céged irányába
  • Segíts másoknak: találj rá módot, hogy megoszd a tudásod: a sikereidet, a hozzá vezető utad a bukásokkal együtt.
  • Ha megvan az alapcsapatod, egészítsd ki külsősökkel, akik friss szemléletet és tudást hoznak a vállalkozásodba.
  • A legjobbak más területrőlkeress kiválóságokat, ne csak a meglévőket ápold: hozd be őket a szervezetbe és ha szükséges, fejleszd azt a tudást, ami a cégedbe még szükséges
  • Légy jobb minden nappal: ne a nagyságra fókuszálj. Inkább légy mindig kicsivel jobb, mint tegnap.
  • Sok, de kis lépésekkel haladj előre
  • Ne facsard ki az utolsó cseppeket is a munkatársakból: inkább adj nekik teret, hagyd, hogy az eltérő személyiségek együtt lehessenek és élvezd kreativitásuk gyümölcsét.
  • Hagyd, hogy az embereid együtt tölthessenek időt a munkahelyen: teremts közösségi tereket, ahol szabadon áramolhatnak az ötletek, szárnyalhat a kreativitás. 
Minden szervezet más, a te cégedet te ismered a legjobban. 
Nézd meg, hol tudsz a fentiekből ihletet meríteni. Játssz el a gondolattal, mit tudnál beilleszteni és hasznosítani. Kezdd kisebb lépésekkel és próbálj meg egy egészséges egyensúlyt kialakítani az opciók között. Ha pedig valami mégis elmozdul egy olyan irányba, ami számodra nem megfelelő, még mindig vissza tudsz térni az alapokhoz és újra kialakítani a többi lépést. 
S ha ebben segítség kell, itt vagyunk! 
Sok sikert! 
Navigáció